Kadý člověk je jiný. Vidíme to u na nejmeních. Zatímco jedno batole sedí v koutku a mlčky pozoruje při hře své vrstevníky, druhé se dere do středu dění, snaí se ukořistit nejlepí hračky pro sebe a s kadým si chce povídat.
Rozdílnosti v typologii osobnosti si viml u výcarský lékař a psychoterapeut Carl Gustav Jung. Díky němu se dodnes dělíme na extroverty a introverty. I kdy tyto osobnostní typy odborníci za uplynulá desetiletí dále zanalyzovali a doplnili, můeme pokládat Jungovo dělení v zásadě dodnes za platné.
Do které skupiny řadíte sebe a ve které se ocitne vae ratolest? Extrovert je člověk společenský, hovorný, komunikativní. Snadno navazuje kontakty a chce být obklopen lidmi. Nechce být sám. Naproti tomu introvert je spíe uzavřený, klidný a společnost nevyhledává. Je vůči lidem uzavřený, bere váně kadodenní povinnosti a upřednostňuje spořádaný způsob ivota.
Právě na začátku kolního roku je nejvhodnějí příleitost uvědomit si, k jakému osobnostnímu typu asi ná potomek patří. Lépe tak pochopíme, zda půjde do kolektivu s nadením a odvahou nebo s nedůvěrou a malou duičkou. A u se dítě chystá do koly mateřské nebo základní, je to pro ně krok významný a rodiče by mu při něm měli být spolehlivým průvodcem. Zda to bude také krok úspěný, záleí velkou měrou právě na dospělých.
Psychologové označují čtyři skupiny lidského temperamentu. Neexistuje jedna lepí, jedna horí. Jsou to jen čtyři způsoby reakcí na proitou situaci. Určitě najdou svůj typ rodiče a jistě najdou i typ temperamentu svého dítěte.
Cholerik je sice nedůtklivý, agresivní, vznětlivý a impulsivní, ale zároveň je i rychle přizpůsobivý, optimistický a aktivní. Přístupný, hovorný, společenský bývá sangvinik. Je také bezstarostný, povrchní a rád ostatní řídí. Vlastnosti osobnosti, kterou označujeme slovem flegmatik, rozhodně nejsou jen negativní. Je to sice človíček pasivní, ale pečlivý, mírumilovný, spolehlivý, klidný a schopný ovládat se. Německý psycholog, H. J. Eysenck, který se otázkám charakteru osobnosti věnoval celý ivot, uznává i skupinu nespolečenských, pesimistických, náladových, úzkostlivých a tichých jedinců, které označujeme slovem melancholik. Soustava jejich psychických vlastností vytváří temperament, který se navenek projevuje popsaným způsobem. Kdy u jsme Eysencka zmínili, najděte si chvilku na zodpovězení více ne padesáti otázek, z nich se skládá jeho uznávaný osobnostní test pro dospělé. Mnozí rodiče mohou být nakonec překvapeni, kam je psychotest proti jejich očekávání zařadí. Matka Příroda vybavila kadého jedince jiným souborem temperamentních a osobnostních znaků.
Lidský temperament, s ním přicházíme na svět, je vrozený, tedy dědičný, a dá se v průběhu ivota jen lehce měnit a korigovat prostředím nebo výchovou. Čím dříve začne výchova ovlivňovat negativní prvky temperamentu dítěte, tím pravděpodobnějí je utlumení některých afektů. Rozhodně s tím vak nelze začít a ve chvíli, kdy ukládáme penál do kolního batohu. U klasik české dětské psychologie profesor Zdeněk Matějček se ve své knize kola rodičů zamýlí nad klady a zápory výchovy autoritativní či liberální. By bychom bez zaváhání dali své hlasy výchově liberální, tak zkuený psycholog říká: ťKde není ve věcech tohoto světa ádný řád, kde si dítě můe dělat, co chce, tam také platí, e se musí neustále k něčemu odhodlávat a pro něco rozhodovat. Pro malé děti to můe být taková zátě, e ji neunesou a ocitají se ve stresu. Bez vedení se mnohé děti stávají vskutku svévolnými a samy v sobě nejsou vůbec astnějí a spokojenějí ne jiné. Takové děti těko nacházejí přátele.Ť
Dítě potřebuje mít neustále kolem sebe ťsvéŤ lidi, s nimi se cítí v bezpečí. Bývají to zpravidla rodiče. Jim musí důvěřovat i ve chvíli, kdy mají oprávněné připomínky k jeho chování. Nesname se tedy na poslední chvíli před vstupem dítěte do kolního kolektivu měnit jeho charakter, hledejme cesty, jak i s danou hřivnou dokáe mezi ostatními vrstevníky obstát. Mnohdy se vyplatí děcko na jeho negativní chování v klidu upozornit. Připomeňte, e spoluákům ve třídě se nebude líbit, kdy vae zlato začne ve vzteku mrskat pastelkami okolo sebe. Připravte ratolest na to, e kromě autority rodičovské přibude do jeho ivota i autorita učitelská. Vysvětlete, e třída je kolektiv, v něm nemusí právě vae dítě hrát pokadé první housle.
Aby kolák zvládl svůj vstup do vzdělávacího zařízení, musí být na situaci dobře připraven, musí vědět, e kolu nemá za trest, ale proto, aby se dověděl mnoho nových věcí. Významnou ivotní situaci bude zvládat kadý človíček podle svého temperamentu. Kdy ho rodina dobře připraví, pak ji extrovert i introvert nakonec zvládne. Podejte mu pomocnou ruku!
Připraveno ve spolupráci s časopisem Miminko (www.casopis-miminko.cz).
Autor: Daniela Praanová
Vloeno: 26.9.18
Maminky se radují, e jejich děátko odrostlo z plínek
i nejrůznějích kaiček. Je to pohoda, usednout společně ke stolu a
konzumovat stejné...
Celý článek
Připraveno ve spolupráci s časopisem Báječná rodina, www.bajecna-rodina.cz.
Choroby kardiovaskulárního systému, vysoký krevní tlak, vysoká
hladina...
Celý článek
Společnost Porsche Praha-Smíchov, připravila ve spolupráci s MUDr.
Lucií Cingroovou, zábavní odpoledne pro děti, které se aktuálně léčí
nebo ji...
Celý článek
Je jasné, e s příchodem mateřské dovolené je třeba dát
kariéře na nějakou dobu vale. Vzniklá situace ale neznamená, e byste se
měla spokojit...
Celý článek