U některých dětí se mohou vyskytnou poruchy pozornosti či hyperaktivita nebo impulzivita, které jsou důsledkem určité poruchy či nezralosti centrálního nervového systému. Donedávna se jí říkalo LMD, neboli lehká mozková dysfunkce, dnes se nově používá termín ADHD, jež vznikl složením anglických slov vyjadřujících příznaky (porucha pozornosti, hyperaktivita). Důležitá je včasná diagnostika, nejpozději před nástupem dítěte do školy. Tady se totiž porucha projeví nejvýrazněji a může prvňáčkovi i jeho rodičům výrazně zkomplikovat život. U části dětí sice CNS postupně dozraje a příznaky vymizí, to se však týká jen asi 30 % dětí. Nehledě na problémy, s nimiž se děti musí dlouhou dobu potýkat (ve škole jsou neustále kárány, napomínány, jejich prospěch může být poruchou velmi výrazně ovlivněn). Poruchu je možno napravovat několika způsoby – medikamenty, terapií a u nás od roku 1996 i speciální metodou EEG Biofeedback, která je převratnou metodou, při níž mozek „napravuje sám sebe“.
Velmi spolehlivá v diagnostice je metoda vyšetření mozku pomocí EEG a zobrazovacích metod. Toto vyšetření testuje funkci mozkové aktivity. Pomocí EEG je možno odhalit přítomnost pomalých frekvencí činnosti mozku, porovnat výsledky s normativními hodnotami. Je možno testovat pohotovost mozku reagovat na různé podněty. Pomocí metody SPECT je možno zjistit průtok krve (a tedy zásobení kyslíkem) v jednotlivých oblastech mozku. Pomocí pozitronové emisní tomografie, která je nejvěrnější zobrazovací metodou je možno přesně diagnostikovat zásobení kyslíkem v jednotlivých částech mozku v klidu i při určité činnosti.
Závažnější poruchy mozkové tkáně je možno zachytit morfologickými vyšetřeními, jako je magnetická resonance (NMR) a počítačová tomografie (CT), které zjišťují odchylky v hmotnosti, hustotě a průchodnosti mozkové tkáně. Tato vyšetření se však týkají především závažnějších diagnóz.
Vzhledem k tomu, že se používají různé postupy, nelze hovořit o léčbě, ale o nápravě. Používá se kombinace různých metod. K osvědčeným metodám patří:
Pro aktivaci („výživu“) mozkových buněk se používají tzv. nootropika, což jsou látky, které zlepšují výživu mozkové tkáně. Nemívají vedlejší účinky, nejsou návykové a organismus je dobře snáší. Patří sem například Piracetam, z přirozených látek Ginkgo Biloba. K výživě nervové tkáně přispívají i některé vitamíny – Pyridoxin (B6), minerály (magnesium – hořčík). Z doplňků stravy mají posilují účinek lecitin (výtažek ze sóji) nebo žen-šen.
Další skupinou jsou tzv. psychostimulancia, což jsou látky tlumící hyperaktivitu či jiné příznaky nedostatečné aktivace NS, u nás se však používají výjimečně u těžkých případů, jejich účinek není trvalý a mohou mít vedlejší účinky (ovlivnění růstových funkcí) a je u nich riziko návyku.
Pro jednotlivé dysfunkce se používají různé metody – logopedie pro vady řeči, autogenní trénink pro poruchy chování, nápravné postupy pro poruchy učení. Tyto metody se používají v tzv. pedagogicko – psychologických poradnách.
Jedná se o velmi novou metodu určenou pro nápravu činností mozku. Účinek této metody je trvalý, neboť mozek vlastně „učí sám sebe“. Pomocí tzv. biologické zpětné vazby (biofeedback) se samy „vylaďují“ mozkové vlny. I když tento popis je trochu zjednodušený, vyjadřuje hlavní podstatu této metody.
Po provedení příslušných vyšetření a testů se provede zkušební trénink, podle něhož lékař odhadne prognózu v konkrétním případě. Samotný trénink je vlastně jakousi počítačovou hrou, kterou pacient hraje pomocí své vůle. Funguje to tak, že na hlavě jsou připevněny elektrody, které snímají mozkové vlny. Počítač je třídí a převádí do digitální podoby. Zpětná vazba (situace na obrazovce) je informace o tom, jak mozkové vlny fungují. Pacient vidí na obrazovce videohru, kterou ovládá činností mozku – zjednodušeně řečeno „vlastní myšlenkou“. Úspěšná reakce mozku je odměněna dobrými výsledky „hráče“ a naopak. Mozek se „učí“ úspěšné vzorce a postupy a co je podstatné – pamatuje si je a později již automaticky používá.
Trénink prováděný odborníkem nepřináší žádná rizika, pacientovi je příjemný, není návykový a dosažené účinky jsou trvalé. Může přinést očekávané účinky v 60 – 90 % případů podle závažnosti.
Odstraňuje poruchy spánku, chronické bolesti hlavy, úzkosti, deprese, stresy. Může úspěšně doplnit také léčbu velmi závažné nemoci – epilepsie, u níž byl také účinek EEG biofeedbacku poprvé vyzkoušen.
Podle obtížnosti problému je pro úspěšnost metody zapotřebí 40 – 60 sezení, u lehčích poruch, jako je třeba porucha spánku, noční děsy či noční pomočování stačí i 20 sezení. Naopak u závažných mozkových poruch, jako je epilepsie, je třeba i 100 sezení.
EEG biofeedback může uhradit zdravotní pojišťovna na základě žádosti a stanoviska revizního lékaře, pokud je indikován jako jediná možnost zdravotní péče.
Metodu může vést odborník – lékař, psycholog či speciální pedagog, který je odborně vyškolen v některém ze dvou školících pracovišť – Feedback institut Praha a Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně. Terapeut spolupracuje s dalšími odbornými lékaři a odesílá pacienta na potřebná vyšetření. Podrobné informace o specialistech v místě bydliště by vám měl poskytnout váš praktický (dětský) lékař.
Autor: Romana Černá
Vloženo: 29.5.08
Každý člověk je jiný. Vidíme to už na nejmenších. Zatímco
jedno batole sedí v koutku a mlčky pozoruje při hře své vrstevníky,
druhé se dere do...
Celý článek
Víte, kdy je vaše miminko nejkrásnější? Přece když spí!
Prostičká hádanka, na niž znaly správnou odpověď už naše prabáby.
Proč je v takovém okamžiku...
Celý článek
Připraveno ve spolupráci s časopisem Báječná rodina, www.bajecna-rodina.cz.
Choroby kardiovaskulárního systému, vysoký krevní tlak, vysoká
hladina...
Celý článek
Společnost Porsche Praha-Smíchov, připravila ve spolupráci s MUDr.
Lucií Cingrošovou, zábavní odpoledne pro děti, které se aktuálně léčí
nebo již...
Celý článek