Cestování s dětmi autem je pro moderní maminku úplně běné. Na nákupy, na výlety, později do koly či do koly, příleitost se najde skoro kadý den. Bezpečná autosedačka by tedy měla být samozřejmostí. Jak si ji vybrat? Poradíme spolu s odborníky.
Zvlátě u nejmeních dětí nikdo nepochybuje, e jsou správně chráněny jedině v pevné skořepině vajíčka, převáené zády ke směru jízdy. Problém nastává ve věku přiblině jednoho roku, kdy rodiče mají koupit větí sedačku, a pak u odrostlejích dětí.
Vývoj dětských zádrných systémů je podrobován náročným zkoukám, a tak máme i spoustu informací o tom, jak sedačky fungují a v čem spočívá jejich ochranná funkce. Jde hlavně o způsob uchycení pásů, ochránění těla i hlavy dítěte na různých místech a odolání nárazu a působení kinetické energie.
Například automobilka Volvo se bezpečné přepravě dětí věnuje padesát let a vyuívá přitom svých bohatých zkueností jak z laboratoří a bezpočtu nárazových testů, tak analýz reálných nehod a studií o chování dětského těla během střetu. Od roku 1976 figuruje v databázi nehod vozů Volvo více ne 7 000 dětí ve věku 0 a 15 let.
Jak se testují autosedačky u značky Volvo? Sledujte video
Důleité jsou dvě věci: u nejmeních musíte chránit hlavu a krk. A to se netýká jen batolat, ale dětí do čtyř let, protoe jejich krk je zkrátka příli slabý na to, aby během nárazu překonal tak velké zatíení. Jediná správná cesta je proto sedačka zády ke směru jízdy. U odrostlejích dětí, které ji mohou sedět po směru jízdy, je potřeba zajistit, aby bezpečnostní pás sedadla byl správně veden s ohledem na výku postavy dítěte. A to tím, e zvýíte polohu dítěte, a bezpečnostní sedačkou, nebo podsedákem.
Z hlediska chování dítěte během nárazu je nejdůleitějí správná funkce pásu a jeho přesné vedení mezi ramenem a krkem, to je rozhodující. Dokonce při některých typech střetu je výhodné, e mezi zády dítěte a opěradlem ve voze u není ádná dalí opěrka. Ve vozech Volvo pouíváme i na zadních sedadlech předpínače s omezovači tahu, co jak ukázala nae studie z roku 2017 je klíčové nejen při čelním, ale i bočním nárazu. A v tu chvíli je výhodné, kdy je dítě pásem připoutáno co nejtěsněji k sedadlu ve voze.
Kdo chce pro své dítě nejvyí monou bezpečnost, volí jako druhou sedačku také takovou, kterou lze umístit proti směru jízdy. Volvo dodává v rámci certifikovaného přísluenství velmi praktickou sedačku s otočným mechanismem, který usnadňuje nasedání a bezpečné poutání dítěte. Sedačku si otočíte směrem ke dveřím, dítě tak snadno usadí i subtilní maminka nebo babička a bezpečně je zajistí vestavěnými pásy. Na závěr se sedačka otočí proti směru jízdy. Pro co nejvyí komfort dítěte existují zádrné systémy s nastavitelným prostorem pro rostoucí noičky, aby se dítě tímto způsobem mohlo převáet co nejdéle.
Důleité je umístění proti směru jízdy ideálně a do 4 let věku dítěte. Sledujte video
Jak děti rostou, můe být některým cestování zády ke směru jízdy nepříjemné. Jedná se o velmi individuální záleitost, přesto je nevolnost z jízdy častý problém a obrácené umístění sedačky jej umocňuje. Řada rodičů je proto postavena před rozhodnutí, zda dát větí důraz na bezpečnost, nebo na pohodlí dítěte.
Experti na dětskou bezpečnost pochopitelně nechtějí dělat kompromisy, pokud jde o zdravotní následky po případné nehodě, a proto radí, jak nevolnosti předcházet. Základem je naplánovat trasu tak, aby na ní bylo co nejméně zatáček, horských úseků nebo nerovností. Někdy můe být lepí volbou delí trasa po dálnici ne kratí přes kopce. Citlivým dětem také pomáhají častějí zastávky spojené s procházkou na čerstvém vzduchu.
Nevolnosti nepomůe, kdy si dítě za jízdy čte, maluje nebo se dívá na tablet. Vhodnějí je rozptýlení v podobě hudby nebo her vhodných pro cestování autem. Sníit nepříjemné pocity můe pravidelné větrání nebo jízda s otevřeným oknem, některé děti si oblíbí stření okno. Samozřejmostí je také jen lehké občerstvení místo těkých pokrmů. Vedle volně prodejných léků na nevolnost pak můe dětem pomoci také řada přírodních přípravků na bázi zázvoru nebo máty.
Na začátku vývoje nejúčinnějího zádrného systému byl let do vesmíru. V roce 1962 sledoval celý svět se zatajeným dechem pokus amerického kosmonauta Johna Glenna, který chtěl předvést toté co dříve Jurij Gagarin. Komentátor v televizi upozornil na zajímavou skutečnost: aby pilot překonal obrovské přetíení, řídil kosmickou loď zády ke směru letu.
Tím se zrodila mylenka na nejbezpečnějí způsob přepravy malých dětí. Profesor Bertil Aldman se nechal inspirovat přístupem NASA, kdy vymýlel, jak zajistit, aby i v případě nehody automobilu bylo zatíení působící na dětský organismus co nejmení. Uvědomil si, e vhodným řeením by bylo stejně jako v kosmickém modulu překonat extrémní přetíení otočením sedačky.
Testování nového typu dětské sedačky probíhalo v 60. letech a v roce 1972 Volvo jako první výrobce automobilů představilo obrácenou autosedačku. Jetě před pár lety by mnohé překvapilo, e tato sedačka nebyla pro miminka, ale pro odrostlejí děti. Následující výzkumy a zkouky potvrdily, e sedačka umístěná zády ke směru jízdy je naprosto nezbytná nejen pro ty nejmení, ale můe zachránit ivot i starím capartům.
jak ukázalo srovnání údajů o nehodovosti z Německa a védska v letech 2006 a 2011, úmrtnost dětí při nehodách automobilů skokově vzrostla právě po jednom roce věku jen u naich sousedů. Důvodem je podle expertů předčasné umístění malých dětí do sedačky po směru jízdy. Ve védsku je naopak zvykem vozit děti zády ke směru jízdy od 70. let, kdy Volvo takovou sedačku uvedlo na trh jako první automobilka.
Rozhodující je vdy v první řadě výka dítěte: čas na změnu je ve chvíli, kdy hlavička dosáhne horní hranice sedačky, nikoli přes ni.
0 a 9 měsíců (a 13 kg)
Sedačka typu vajíčko, která umoňuje přenáet spící miminko. Sedačku lze často umístit na podvozek kočárku. Vdy zády ke směru jízdy, povoleno je umístit ji i na místo vedle řidiče pod podmínkou, e dojde k vypnutí airbagu. Horním limitem je situace, kdy je dítě schopno samo sedět.
7 měsíců a 4 roky (925 kg)
Větí bezpečnostní sedačka umístěná zády ke směru jízdy, která často umoňuje s tím, jak dítě roste, zvětovat místo pro jeho nohy. Z hlediska bezpečnosti nevadí, kdy má dítě v této sedačce nohy skrčené. Podle odborníků to u meních dětí není pro dítě ani nepohodlné.
4 roky a výe (1536 kg) Zádrný systém po směru jízdy vyuívající vestavěné pásy. Podle odborníků automobilky Volvo nabízejí srovnatelnou ochranu bytelné dětské sedačky i lehké podsedáky s integrovaným opěradlem či bez něj, zásadní je správné vedení dospělého pásu mezi ramenem a krkem. Volba konkrétního systému záleí na více okolnostech, jako je délka trasy, aktivita dítěte, počet vzadu převáených dětí apod.
Podle analýz védské automobilky nabízejí vysokou ochranu i vestavěné podsedáky ve vozech Volvo: jejich dvoustupňový systém umoňuje správné vedení pásu u odlině vysokých dětí. Díky přímému kontaktu dětského těla s opěradlem sedadla je dítě dobře fixováno během různých typů nárazu.
Povinnost pouívat zádrné systémy je v ČR a ve větině evropských zemí ohraničena výkou dítěte 150 cm, Volvo doporučuje 10 a 12 let a výku 135 cm.
Více se o výběru autosedaček dozvíte zde
Autor: redakce, zdroj Volvo
Vloeno: 6.12.20
Předvánoční stres a honička v práci při závěru roku se
mohou zásadně podepsat na vaí energii, kráse, ale také duevní pohodě.
Jak to vechno vrátit...
Celý článek
Čím nás zaujal nový model Cactus? Způsobem, jakým chrání
před drobnými nárazy. Dá se říci, e je to jediný kaktus,
o který se...
Celý článek
Usednete-li za volant pomerančového Subaru XV, čeká vás
trochu stylu, trochu barev, trochu města a trochu svobody.
Víte u, do jaké barvy se...
Celý článek
Vdycky jste touila navtívit egyptské pyramidy nebo se jen
chcete přes léto opálit o něco více ne u bazénu na zahradě? Pak
vezměte kamarádku,...
Celý článek