Cestování s dětmi autem je pro moderní maminku úplně běžné. Na nákupy, na výlety, později do školy či do školy, příležitost se najde skoro každý den. Bezpečná autosedačka by tedy měla být samozřejmostí. Jak si ji vybrat? Poradíme spolu s odborníky.
Zvláště u nejmenších dětí nikdo nepochybuje, že jsou správně chráněny jedině v pevné skořepině „vajíčka“, převážené zády ke směru jízdy. Problém nastává ve věku přibližně jednoho roku, kdy rodiče mají koupit větší sedačku, a pak u odrostlejších dětí.
Vývoj dětských zádržných systémů je podrobován náročným zkouškám, a tak máme i spoustu informací o tom, jak sedačky fungují a v čem spočívá jejich ochranná funkce. Jde hlavně o způsob uchycení pásů, ochránění těla i hlavy dítěte na různých místech a odolání nárazu a působení kinetické energie.
Například automobilka Volvo se bezpečné přepravě dětí věnuje padesát let a využívá přitom svých bohatých zkušeností jak z laboratoří a bezpočtu nárazových testů, tak analýz reálných nehod a studií o chování dětského těla během střetu. Od roku 1976 figuruje v databázi nehod vozů Volvo více než 7 000 dětí ve věku 0 až 15 let.
Jak se testují autosedačky u značky Volvo? Sledujte video
Důležité jsou dvě věci: u nejmenších musíte chránit hlavu a krk. A to se netýká jen batolat, ale dětí do čtyř let, protože jejich krk je zkrátka příliš slabý na to, aby během nárazu překonal tak velké zatížení. Jediná správná cesta je proto sedačka zády ke směru jízdy. U odrostlejších dětí, které již mohou sedět po směru jízdy, je potřeba zajistit, aby bezpečnostní pás sedadla byl správně veden s ohledem na výšku postavy dítěte. A to tím, že zvýšíte polohu dítěte, ať bezpečnostní sedačkou, nebo podsedákem.
Z hlediska chování dítěte během nárazu je nejdůležitější správná funkce pásu a jeho přesné vedení mezi ramenem a krkem, to je rozhodující. Dokonce při některých typech střetu je výhodné, že mezi zády dítěte a opěradlem ve voze už není žádná další opěrka. Ve vozech Volvo používáme i na zadních sedadlech předpínače s omezovači tahu, což – jak ukázala naše studie z roku 2017 – je klíčové nejen při čelním, ale i bočním nárazu. A v tu chvíli je výhodné, když je dítě pásem připoutáno co nejtěsněji k sedadlu ve voze.
Kdo chce pro své dítě nejvyšší možnou bezpečnost, volí jako druhou sedačku také takovou, kterou lze umístit proti směru jízdy. Volvo dodává v rámci certifikovaného příslušenství velmi praktickou sedačku s otočným mechanismem, který usnadňuje nasedání a bezpečné poutání dítěte. Sedačku si otočíte směrem ke dveřím, dítě tak snadno usadí i subtilní maminka nebo babička a bezpečně je zajistí vestavěnými pásy. Na závěr se sedačka otočí proti směru jízdy. Pro co nejvyšší komfort dítěte existují zádržné systémy s nastavitelným prostorem pro rostoucí nožičky, aby se dítě tímto způsobem mohlo převážet co nejdéle.
Důležité je umístění proti směru jízdy ideálně až do 4 let věku dítěte. Sledujte video
Jak děti rostou, může být některým cestování zády ke směru jízdy nepříjemné. Jedná se o velmi individuální záležitost, přesto je nevolnost z jízdy častý problém a „obrácené“ umístění sedačky jej umocňuje. Řada rodičů je proto postavena před rozhodnutí, zda dát větší důraz na bezpečnost, nebo na pohodlí dítěte.
Experti na dětskou bezpečnost pochopitelně nechtějí dělat kompromisy, pokud jde o zdravotní následky po případné nehodě, a proto radí, jak nevolnosti předcházet. Základem je naplánovat trasu tak, aby na ní bylo co nejméně zatáček, horských úseků nebo nerovností. Někdy může být lepší volbou delší trasa po dálnici než kratší přes kopce. Citlivým dětem také pomáhají častější zastávky spojené s procházkou na čerstvém vzduchu.
Nevolnosti nepomůže, když si dítě za jízdy čte, maluje nebo se dívá na tablet. Vhodnější je rozptýlení v podobě hudby nebo her vhodných pro cestování autem. Snížit nepříjemné pocity může pravidelné větrání nebo jízda s otevřeným oknem, některé děti si oblíbí střešní okno. Samozřejmostí je také jen lehké občerstvení místo těžkých pokrmů. Vedle volně prodejných léků na nevolnost pak může dětem pomoci také řada přírodních přípravků na bázi zázvoru nebo máty.
Na začátku vývoje nejúčinnějšího zádržného systému byl let do vesmíru. V roce 1962 sledoval celý svět se zatajeným dechem pokus amerického kosmonauta Johna Glenna, který chtěl předvést totéž co dříve Jurij Gagarin. Komentátor v televizi upozornil na zajímavou skutečnost: aby pilot překonal obrovské přetížení, řídil kosmickou loď zády ke směru letu.
Tím se zrodila myšlenka na nejbezpečnější způsob přepravy malých dětí. Profesor Bertil Aldman se nechal inspirovat přístupem NASA, když vymýšlel, jak zajistit, aby i v případě nehody automobilu bylo zatížení působící na dětský organismus co nejmenší. Uvědomil si, že vhodným řešením by bylo – stejně jako v kosmickém modulu – překonat extrémní přetížení otočením sedačky.
Testování nového typu dětské sedačky probíhalo v 60. letech a v roce 1972 Volvo jako první výrobce automobilů představilo „obrácenou“ autosedačku. Ještě před pár lety by mnohé překvapilo, že tato sedačka nebyla pro miminka, ale pro odrostlejší děti. Následující výzkumy a zkoušky potvrdily, že sedačka umístěná zády ke směru jízdy je naprosto nezbytná nejen pro ty nejmenší, ale může zachránit život i starším capartům.
…jak ukázalo srovnání údajů o nehodovosti z Německa a Švédska v letech 2006 až 2011, úmrtnost dětí při nehodách automobilů skokově vzrostla právě po jednom roce věku jen u našich sousedů. Důvodem je podle expertů předčasné umístění malých dětí do sedačky po směru jízdy. Ve Švédsku je naopak zvykem vozit děti zády ke směru jízdy od 70. let, kdy Volvo takovou sedačku uvedlo na trh jako první automobilka.
Rozhodující je vždy v první řadě výška dítěte: čas na změnu je ve chvíli, když hlavička dosáhne horní hranice sedačky, nikoli přes ni.
0 až 9 měsíců (až 13 kg)
Sedačka typu vajíčko, která umožňuje přenášet spící miminko. Sedačku lze často umístit na podvozek kočárku. Vždy zády ke směru jízdy, povoleno je umístit ji i na místo vedle řidiče pod podmínkou, že dojde k vypnutí airbagu. Horním limitem je situace, kdy je dítě schopno samo sedět.
7 měsíců až 4 roky (9–25 kg)
Větší bezpečnostní sedačka umístěná zády ke směru jízdy, která často umožňuje s tím, jak dítě roste, zvětšovat místo pro jeho nohy. Z hlediska bezpečnosti nevadí, když má dítě v této sedačce nohy skrčené. Podle odborníků to u menších dětí není pro dítě ani nepohodlné.
4 roky a výše (15–36 kg) Zádržný systém po směru jízdy využívající vestavěné pásy. Podle odborníků automobilky Volvo nabízejí srovnatelnou ochranu bytelné dětské sedačky i lehké podsedáky s integrovaným opěradlem či bez něj, zásadní je správné vedení „dospělého“ pásu mezi ramenem a krkem. Volba konkrétního systému záleží na více okolnostech, jako je délka trasy, aktivita dítěte, počet vzadu převážených dětí apod.
Podle analýz švédské automobilky nabízejí vysokou ochranu i vestavěné podsedáky ve vozech Volvo: jejich dvoustupňový systém umožňuje správné vedení pásu u odlišně vysokých dětí. Díky přímému kontaktu dětského těla s opěradlem sedadla je dítě dobře fixováno během různých typů nárazu.
Povinnost používat zádržné systémy je v ČR a ve většině evropských zemí ohraničena výškou dítěte 150 cm, Volvo doporučuje 10 až 12 let a výšku 135 cm.
Více se o výběru autosedaček dozvíte zde
Autor: redakce, zdroj Volvo
Vloženo: 6.12.20
Předvánoční stres a honička v práci při závěru roku se
mohou zásadně podepsat na vaší energii, kráse, ale také duševní pohodě.
Jak to všechno vrátit...
Celý článek
Čím nás zaujal nový model Cactus? Způsobem, jakým chrání
před drobnými nárazy. Dá se říci, že je to jediný „kaktus“,
o který se...
Celý článek
Usednete-li za volant „pomerančového“ Subaru XV, čeká vás
trochu stylu, trochu barev, trochu města a trochu svobody.
Víte už, do jaké barvy se...
Celý článek
Vždycky jste toužila navštívit egyptské pyramidy nebo se jen
chcete přes léto opálit o něco více než u bazénu na zahradě? Pak
vezměte kamarádku,...
Celý článek